Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Fundusze Europejskie. Czempiński Węzeł Przesiadkowy otwarty i poświęcony. Można już wygodnie jeździć

Malwina Korzeniewska
Czempiń jest coraz bliżej Poznania. To inwestycja na miarę standardów Europy.  Można gratulować - powiedział Jan Grabkowski, starosta poznański (trzeci z lewej)
Czempiń jest coraz bliżej Poznania. To inwestycja na miarę standardów Europy. Można gratulować - powiedział Jan Grabkowski, starosta poznański (trzeci z lewej) Malwina Korzeniewska
Fundusze Europejskie. Otwarcie i oficjalna prezentacja Czempińskiego Węzła Przesiadkowego to z pewnością było ważne wydarzenie dla całej społeczności gminy Czempiń.

Fundusze Europejskie.
Uczestniczyli w nim między innymi przedstawiciele Urzędu Gminy w Czempiniu, przedstawiciele Starostwa Powiatowego w Kościanie i gmin w powiecie. Dojechał również starosta poznański Jan Grabkowski, wicemarszałek województwa Wojeciech Jankowiak i zastępca prezydenta Poznania Maciej Wudarski.

- To ważny dla nas dzień. Nie wszyscy wierzyli, że ta inwestycja uda się. Plan od samego początku był ambitny. Od samego początku mieliśmy strategiczne podejście - mówił burmistrz Konrad Malicki.

Z kolei starosta Jan Grabkowski podkreślał, że to zadanie zostało wykonane na miarę naszych czasów, zgodnie ze standardami europejskimi. - Można Czempiniowi pogratulować sukcesu. Jesteście coraz bliżej Poznania. Jak ukończona zostanie budowa trasy ekspresowej dojazd do stolicy Wielkopolski zajmie tylko chwilę - zaznaczył.

Oficjalnie otwarto i zaprezentowano efekty budowy zintegrowanego węzła przesiadkowego wraz z przejściem podziemnym, ciągami komunikacyjnymi, ścieżkami rowerowymi i energooszczędnym oświetleniem. Inwestycja wyniosła blisko 12 milionów złotych przy dofinansowaniu w kwocie ponad 10 mln

Jak wyglądała droga od pomysłu do realizacji? Na przełomie 2015 i 2016 roku urzędnicy pracowali nad diagnozą potrzeb związanych z węzłem przesiadkowym i opracowaniem planu gospodarki niskoemisyjnej. W maju 2016 roku złożono wniosek o dofinansowanie projektu z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014/2010. Stowarzyszenie Metropolia Poznań pozytywnie zaopiniowało projekt, który przeszedł ocenę formalną i strategiczną.

W listopadzie 2016 roku gmina otrzymała dofinansowanie w kwocie ponad 10 milionów złotych przy ogólnej wartości wynoszącej blisko 12 mln złotych.

Celem projektu było wspieranie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną poprzez zwiększenie stopnia wykorzystania transportu publicznego i niezmotoryzowanego oraz stworzenie zrównoważonego systemu transportowego na obszarze całej gminy.

Czempinski Węzeł Przesiadkowy to trzy nowoczesne parkingi naziemne na 148 miejsc parkigowych z wytyczonymi strefami. Powstała architektura w ramach założeń małej architektury węzłów przesiadkowych w ramach Poznańskiej Kolei Matropolitarnej. Dodatkowo powstał Info-kiosk z całodobowym dostępem do internetu. Ustawiono tablicę informacyjną, która w rzeczywistym czasie prezentuje rozkład godzin przyjazdów i odjazdów pociagów za pomoca specjalnego przycisku uruchamiany jest lektor. Pojawiła się również automatyczna toaleta publiczna z przewijakiem dla dzieci.

Przy całej strefie działa system informacji parkingowej. Dzięki jego wprowadzeniu dostępna jest w czasie rzeczywistym informacja dla kierowców o liczbie zajętych i wolnych miejsc na parkingach w rejonie dworca. O wolnych miejscach informują tablice usytuowane na wjzdach do miasta oraz przy poszczególnych parkingach.

Co dlla przeciętnego mieszkańca gminy Czempiń oznacza wybudowanie powstałej infrastruktury? To przede wszystkim łatwy dostęp ze wszystkich stron miasta do dworca kolejowego, możliwość pozostawienia roweru i bezpiecznym i zadaszonym miejscu, szybki dojazd do miejsca pracy, nauki przy skorzystaniu z przesiadki i udogodnień party peka, ekonomiczny dojazd do Poznania lub Leszna. Dodatkowym udogodnieniem od września stało się włączenie gminy Czempiń do strefy „D” aglomeracji poznańskiej.

Dla osób niepełnosprawnych są zagwarantowane miejsca parkingowe, toaleta, która jest dostosowana do potrzeb, winda w podziemnym przejściu dostosowana również dla osób niewidzących, ścieżki, poręcze z odpowiednim oznakowaniem. Pojawiło się też odpowiednie oznakowanie informacyjne-kontrastowe, odpowiedniej wielkości.

Dodajmy, że w ramach projektu powstaje osiem nowych ścieżek rowerowych, dwie już istniejące pozwolą w wygodny i bezpieczny sposób dotrzeć do Czempinia z sąsiednich gmin. Łączna długość ścieżek to blisko 5 kilometrów.

obrazek

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na koscian.naszemiasto.pl Nasze Miasto