(© abcZdrowie)

Sen to niezbędny element naszego życia, dzięki któremu regenerujemy siły organizmu i przygotowujemy go do wykonywania kolejnych codziennych zadań. W tym czasie obniżona jest wrażliwość człowieka na bodźce i przestajemy czuwać na rzecz innych procesów. Tymczasem jakość snu w znacznym stopniu wpływa na jakość naszego świadomego życia. W jaki sposób?

Fazy snu
Specjaliści wyróżniają dwie fazy snu: NREM (sen o wolnych ruchach gałek ocznych) i REM (sen o szybkich ruchach gałek ocznych). Zaczyna się od fazy NREM, która trwa zazwyczaj od 80 do 100 minut i następnie przechodzi w 15-minutową fazę REM. Te cykle przeplatają się ze sobą w ciągu nocy około 4 do 5 razy. Jak wyraża się o nich psycholog, Marta Osińska-Białczyk – dzięki fazie NREM odpoczywają zarówno mózg, który w tym czasie dezaktywuje wszystkie prócz niezbędnych do utrzymania nas przy życiu funkcje, jak i ciało. Jednak to dzięki fazie REM, mózg może przyswoić i przetworzyć wszelkie dane, które zebrał w ciągu dnia i poradzić sobie z nimi. Dlatego do pełnego wypoczynku i regeneracji organizmu niezbędne są obie fazy snu. Gdy któraś z nich jest zaburzona przez dłuższy czas, odczuwamy negatywne skutki w postaci zmęczenia, znużenia, poczucia chaosu czy nadmiernego napięcia. Pogarsza się także jakość procesów poznawczych – kończy psycholog.

Co się dzieje w fazach REM i NREM?
Wszystkie składowe poszczególnych faz oraz zjawiska, które mają wówczas miejsce w naszym organizmie służą pewnemu celowi i naszemu jak najlepszemu wypoczynkowi. Dajmy na to paraliż senny (bezruch), czyli zwiotczenie mięśni szkieletowych zapobiega wykonywaniu ruchów, które wykonujemy podczas marzeń sennych (faza REM). Ponadto dzięki prawidłowo przebiegającej fazie REM trwale zapamiętujemy informacje i umiejętności zdobyte w ciągu dnia. Jest ona konieczna zarówno, gdy chcemy poprawiać umiejętności szkolne, zawodowe, jak i zdolności sportowe. Z kolei dzięki fazie NREM – która stanowi około 75–80% przeznaczonego nań czasu – odnawia się nasz układ odpornościowy, układ nerwowy oraz układ narządu ruchu. Gdyby sen w tej fazie był zaburzony, ucierpiałaby na tym kondycja powyżej wymienionych struktur. Niczym niezakłócony sen to również szybsze tempo metabolizmu.

Aby wyspać się wystarczająco i nie przedobrzyć, przeciętny dorosły człowiek potrzebuje od 8 do 10 godzin. Zarówno zbyt krótki, jak i zbyt długi sen wpływają negatywnie na długość naszego życia oraz mogą prowadzić do pewnych przeciążeń fizycznych i psychicznych wynikających z niewystarczającej regeneracji. Problemy z zasypianiem bądź utrzymaniem ciągłości snu nazywamy bezsennością, gdy mają miejsce przynajmniej 3 razy w tygodniu przez okres miesiąca.

Praktyczne wskazówki na dobry sen
Jeżeli chodzi o konkretne wskazówki, warto zachować powtarzające się godziny zasypiania i budzenia, by uregulować zegar biologiczny oraz uważać na pobudzające napoje, posiłki czy leki w godzinach wieczornych. Światło zaburza wydzielanie odpowiednich hormonów, które są odpowiedzialne za procesy regeneracyjne (postaraj się więc spać w nocy i przy wyłączonym świetle). Co ważne, należy uważać również na światło emitowane przez urządzenia elektryczne. Zbyt wysoka temperatura w pomieszczeniu również może przeszkadzać całemu ciału w jego sennym odpoczynku. Natomiast jeżeli robisz sobie drzemki w ciągu dnia, zacznij czynić to świadomie – reguluj ich długość i zadbaj o komfort.

Wiele osób, np. motywowanych chęcią zdobywania nowych doświadczeń i przeżywania kolejnych wrażeń, żałuje nieco swojego czasu na sen i zaniedbuje ten element życia. Tymczasem wszystko, co jest nam naturalnie dane, łączy się w pewną całość. Sen służy temu, byśmy rzeczywiście mogli cieszyć się życiem nie tylko dziś i przez kilka kolejnych miesięcy, ale całe dziesięciolecia.


Wsparcie redakcyjne od:



Czytaj także

    Komentarze (0)

    Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

    Zaloguj się / Zarejestruj się!

    Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!