- Deweloperzy oddali już w pierwszym miesiącu roku do użytkowania o 15 proc. więcej mieszkań niż w analogicznym okresie przed rokiem - wylicza Bartosz Turek, analityk rynku nieruchomości Home Broker.
Podobnie było pod koniec ubiegłego roku. Zgodnie z danymi GUS w grudniu deweloperzy oddali do użytkowania 3,7 tys. lokali, czyli o 15 proc. więcej niż w analogicznym okresie przed rokiem. - Wynik ten wpisuje się w widoczny od kilku miesięcy trend. Jest to wynik kończących się budów, których rozpoczęcie przypada na pierwszą falę pokryzysowego ożywienia - komentuje Bartosz Turek. - Choć początek roku nie jest popularnym okresem dla rozpoczynania nowych budów, to pozytywne dynamiki widoczne są także od miesięcy w tym obszarze.
Czytaj też: Zanim wybierzesz mieszkanie, sprawdź, co kryje się pod pojęciem "standard deweloperski"
Bardzo dużo budów rozpoczynają też inwestorzy indywidualni. Nic w tym jednak dziwnego, bowiem ponad połowa młodych Polaków powyżej 24 lat nie ma własnego mieszkania - wynika z badania przeprowadzonego przez Home Broker i portal Interia.pl. Wśród osób w wieku 25-35 lat własnego M nie ma aż dwie trzecie badanych. - Uzyskane wyniki przedstawiają sytuację mieszkaniową Polaków jako gorszą od tej, jaka rysuje się na podstawie danych udostępnianych przez Eurostat - twierdzą eksperci Katarzyna Siwek i Bartosz Turek z Home Broker.
Wśród respondentów, którzy mają własne M, 37,1 proc. stanowią osoby, które kupiły je posiłkując się kredytem hipotecznym, a 1,9 proc. osoby, które nabyły lokal z pomocą rodziny. Można więc przyjąć, że pozostali, czyli 61proc., są w posiadaniu mieszkań, które formalnie, czy nieformalnie, nie są obciążone długiem związanym z ich zakupem (aczkolwiek mogą być zabezpieczeniem innych kredytów). Odsetek osób posiadających własne M rośnie wraz ze wzrostem grupy wiekowej. O ile w przypadku najmłodszej (15-24 lata) wynosi tylko 15,3 proc., to już w grupie 35-44 lata jest to 56,6 proc., a w najwyższej grupie (55+) przekracza 72 proc. - Odwrotną sytuację mamy w przypadku osób, które zadeklarowały, że nie mają własnego lokum - mówi Katarzyna Siwek. - W najmłodszej grupie wiekowej takie osoby stanowią prawie 85 proc., a w najstarszej - nieco ponad 27 proc. Warto przy tym bliżej przyjrzeć się osobom w wieku 25-34 lata, z uwagi na to, że jest to najliczniejsza grupa w naszym badaniu. Wśród respondentów w tym przedziale wiekowym tylko jedna trzecia (dokładnie 35 proc.) zadeklarowała, że ma własne M, a dwie trzecie (dokładnie 65 proc.), że go nie mają. To grupa osób, które powinny już rozpocząć pracę zawodową. Dlaczego nie mają swojego lokum? Przyczyn może być wiele - zbyt małe zarobki, brak udokumentowanego źródła dochodu, częste przeprowadzki czy po prostu młodzieńczy duch, który nie skłania do "wicia gniazda".
I właśnie pod tego typu klientelę - niezbyt zamożne młode rodziny, które nie mają dzieci lub dorobiły się tylko jednego potomka - powstają oferty deweloperów. Jeszcze kilka lat temu największym wzięciem cieszyły się mieszkania dwu-, trzypokojowe i większe, także te w standardzie podwyższonym. Obecnie na rynku pierwotnym królują tzw. mieszkania kompaktowe z aneksami kuchennymi, powstające w inwestycjach w standardzie popularnym. Preferencje większości osób poszukujących dziś mieszkań to efekt zawężających się od dłuższego czasu możliwości zaciągania pożyczek hipotecznych w bankach.
Osoby zainteresowane zakupem poszukują przede wszystkim niewielkich i tanich mieszkań. - Małe, ale dwa pokoje to zdecydowanie ciekawsza alternatywa dla naszych klientów niż zakup kawalerki. Chodzi o wydzielenie sypialni. Mieszkania jednopokojowe kupowane są przeważnie pod wynajem. Większość osób kupujących lokale wybiera mieszkania o powierzchni od 35 do 52 mkw. - tłumaczy Michał Wilczewski, pełnomocnik firmy Budrem.
Zobacz również: Ceny spadają, ale optymizmu brak - tańsze mieszkania kupimy... drożej
Dodaje, że młode osoby, które dziś rzadziej gotują, preferują mieszkania z aneksem kuchennym. Mieszkania z osobną kuchnią wybierane są głównie pod wynajem, po to, aby każda z zamieszkujących osób miała swobodny do niej dostęp.
Poza ceną mieszkania, ważna jest lokalizacja. Rośnie świadomość kupujących, jak istotnym czynnikiem jest w przypadku zakupu nieruchomości jej usytuowanie. Coraz więcej nabywców przed zakupem analizuje położenie komunikacyjne inwestycji pod kątem połączenia z miejscami, do których często się udają.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?