Wczoraj radni sejmiku wojewódzkiego zmniejszyli wydatki z budżetu o około 150 milionów złotych. Cięcia dotyczą głównie inwestycji, w tym zakupu taboru kolejowego oraz budowy nowej siedziby Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu.

Masz zdjęcie do tego tematu?

Wyślij

Jak tłumaczył marszałek Wielkopolski Marek Woźniak, obcięcie tych wydatków wynika z przeciągających się procedur przetargowych, także tych związanych z pozyskiwaniem funduszy europejskich. Wśród obciętych inwestycji znalazła się także budowa Zamku Królewskiego w Poznaniu oraz szpitala dziecięcego w stolicy Wielkopolski.

Jednak dzięki tym zabiegom oraz większym wpływom z podatków niż radni zakładali na początku roku znacznie zmniejszy się deficyt budżetowy województwa.
– Z planowanych wcześniej 246,7 mln zł udało nam się zmniejszyć deficyt do zaledwie 24,5 mln zł, a jeśli wszystko wyjdzie zgodnie z planem, to być może nawet wyjdziemy na „zero” – twierdzi Elżbieta Kuzdro-Lubińska, skarbnik województwa. – Poza tym wszystkie te inwestycje, które teraz wykreśliliśmy z budżetu na 2009 rok znajdą się w planie wydatków na 2010 rok – zapewnia skarbnik.

Jednak część radnych nie była zachwycona tymi danymi. – W zeszłym roku nie było problemu z przechodzeniem pieniędzy na kolejne lata. Poza tym, samorząd powinien kreować wzrost gospodarczy regionu, a nie próbować zamknąć budżet na „zero” – uważa radny lewicy Maciej Wiśniewski.
Jeden z największych problemów finansowych województwa wiąże się z wykonywaniem zadań zleconych przez państwo, w tym dotowania ulg do przejazdów komunikacją autobusową. Jednak władze Wielkopolski zapewniają, że będą domagać się od rządu zwrotu tych pieniędzy, nawet jeśli będzie to się wiązać z procesem sądowym.

Sejmik podjął wczoraj uchwałę, która stanowi pierwszy krok do powstania „Kolei Wielkopolskich”. – To pozwoli na stworzenie spółki, która będzie mogła wystąpić o konieczne koncesje i certyfikaty – tłumaczy Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa.

Wielkopolska kolej rozpocznie swoją działalność pod koniec 2010 lub na początku 2011 roku. Początkowo miałaby ona wykonywać przewozy pasażerskie za pomocą szynobusów na liniach niezelektryfikowanych, a później także pozostałych.

W naszym regionie z transportu kolejowego korzysta rocznie około 28 mln pasażerów. Z tego tytułu samorząd tylko w tym roku przeznaczył 82 mln zł na dotacje do tych przewozów.

Czytaj także

    Komentarze (1)

    Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

    Zaloguj się / Zarejestruj się!