Tomasz Majewski, organizatorzy programu i uczniowie

Tomasz Majewski, organizatorzy programu i uczniowie (© fot. SBP)

Masz zdjęcie do tego tematu?

Wyślij

Tomasz Majewski, mistrz olimpijski w pchnięciu kulą, został ambasadorem IV edycji ogólnopolskiego programu społecznego „Szkoła bez przemocy” i będzie wspierał działania zapobiegające przemocy w polskich szkołach.

Podczas dzisiejszej konferencji prasowej organizatorzy programu: grupy wydawnicze Polskapresse wydawca „Polski Głosu Wielkopolskiego”, Media Regionalne i Fundacja Orange oraz partner programu Wydawnictwo Pedagogiczne Operon przedstawili nowego ambasadora programu – właśnie Tomasza Majewskiego.
Sam mistrz nie ukrywa, że zaangażowanie w program to dla niego duże wyzwanie.

– Przede wszystkim to odpowiedzialność, staję przecież przed milionami dzieciaków jako symbol i wzór do naśladowania. To jednak, że mogę w takiej roli występować, to dla mnie duży zaszczyt. – mówi Tomasz Majewski. – Chcę im powiedzieć, że zamiast marnotrawić energię na bezsensowne bójki, wandalizm, warto ją „zainwestować” w doskonalenie siebie i swoich umiejętności. Każdy z nas je ma, tylko trzeba je odkryć i nad nimi sumiennie pracować.
Podczas konferencji zaprezentowano najnowsze wyniki ogólnopolskiego sondażu wśród rodziców. Najważniejsze wnioski przedstawił autor badań prof. Janusz Czapiński, psycholog, członek rady programu.

– Zbadaliśmy opinie rodziców na temat szkoły, aktywności ich dzieci i kontaktów z nauczycielami. Odpowiedzi dorosłych porównaliśmy z deklaracjami dzieci i nauczycieli zawartymi w „Diagnozie szkolnej 2009” – wyjaśnia prof. Czapiński. – Rodzice są nadmiernymi optymistami – idealizują swoje dzieci oraz szkołę, natomiast nie dostrzegają istotnych problemów lub je bagatelizują. Dorośli nie dostrzegają w szkołach problemów związanych z przemocą, narkotykami i używkami. Natomiast prawie co trzecie dziecko przyznało, że jest to w jego szkole problem. Opinię, że szkoła jest bezradna wobec tego problemu, wyraża co trzeci uczeń i co dziesiąty rodzic lub nauczyciel.

Równie widoczna jest tendencja do idealizowania własnych pociech. Dorośli częściej przypisują im aktywność sportową, udział w kółkach zainteresowań, działania w charakterze wolontariuszy. Tymczasem wyniki badań potwierdzają wnioski płynące z „Diagnozy szkolnej 2009” – zaangażowanie społeczne uczniów radykalnie spada wraz z wiekiem – stwierdza prof. Czapiński.

Koncepcja czwartej edycji „Szkoły bez przemocy” jest odpowiedzią na tę niepokojącą diagnozę. Jej motywem przewodnim jest wolontariat.

Czytaj także

    Komentarze (0)

    Podane dane osobowe będą przetwarzane przez Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Podanie danych jest dobrowolne. Pozostałe informacje na temat celu i zakresu przetwarzania danych osobowych oraz Twoich praw znajdziesz w regulaminie. Dodając komentarz akceptujesz regulamin.

    Zaloguj się / Zarejestruj się!

    Brak komentarzy. Możesz być pierwszy!