Definicja youngtimera nie jest jednoznaczna. Przyjmuje się na ogół, że to auta produkowane między latami 60. a 80. Innymi słowy, jeśli stać cię na to, by wydać 15-20 tysięcy na samochód i kupisz za te pieniądze model, który pamiętasz z dzieciństwa – jest to najprawdopodobniej youngtimer. Nad Wisłą królują oczywiście polonezy, maluchy, duże fiaty i syreny. Jeśli chodzi o modele zagraniczne, popularnym wyborem jest np. Citroën ZX, Audi 80, Volkswagen Golf 1 i 2, Renault 5 lub 21 i Mercedes 190.
Specjaliści od inwestycji uważają, że wystarczy 50 tysięcy złotych, żeby kupić dwa dobrze rokujące pojazdy, które za 10-20 lat będzie można odsprzedać z dużym zyskiem. Nie ulega jednak wątpliwości, że ceny w ostatnich latach poszły mocno w górę, bo youngtimerami kilkanaście lata temu nikt nie chciał jeździć, bo były zbyt stare jako pojazdy użytkowe i zbyt młode, by być zabytkami. Samochód, który jeszcze w okolicy 2000 r. można było kupić za kilkaset złotych czy wręcz za kilka butelek wódki, teraz wymaga dużo większych nakładów finansowych. Wyjątkowo rzadkie i wartościowe modele potrafią kosztować nawet pół miliona złotych – pieniądze trzeba wyłożyć na sam pojazd i jego odrestaurowanie.
Youngtimery traktuje się często jako inwestycję, ale można na nich zarabiać też w inny sposób – na przykład wynajmując je na plany filmowe czy do ślubów. Bo na fali coraz większej nostalgii, wiele par mając do wyboru porsche i dużego fiata zdecyduje się na drugiego z nich. Nie każdy jednak traktuje youngtimery jako źródło zarobku – wielu motywuje czysta miłość do motoryzacji i samochodów „z duszą”. – Uwielbiam, gdy ktoś na ulicy zaczepia, podchodzi, zagaduje, pyta o rocznik – mówi jeden z warszawskich kolekcjonerów i dumny posiadacz poloneza „Borewicza” z 1987 r. - Zawsze pojawia się charakterystyczna łezka w oku i „Miałem kiedyś takiego…” – dodaje.
To od tego poloneza zaczęła się cała inicjatywa youngtimerów w stolicy. Youngtimer Warsaw to społeczność, która zajmuje się organizacją tzw. spotów, podczas których można podziwiać klimatyczne samochody. Entuzjaści pojazdów z duszą w pierwszy weekend marca zainaugurowali nieoficjalnie sezon w typowym dla siebie stylu: przy lokalu Warszawa Powiśle mogliśmy zobaczyć, jak liczna jest to grupa. Zdjęcia z tego zjazdu zobaczycie w galerii powyżej.
Społeczność Youngtimer Warsaw oficjalne rozpoczęcie sezonu cyklicznych spotkań planuje na 22 kwietnia na Torze Żerań FSO.
Szacuje się, że w Europie jest już około półtora miliona samochodów zabytkowych, a w Polsce jest ich około pięćdziesięciu tysięcy. Eksperci, którzy zajmują się polskim rynkiem szacują, że rośnie on w tempie trzydziestu procent rocznie. W Europie powstaje zresztą zupełnie nowy rynek specjalistycznych warsztatów nastawionych na naprawę i renowację klasycznych samochodów.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?