Zobacz wideo. 5 oznak, że pijesz za dużo kawy
Trasa średnicowa: śmiertelny punkt na mapie Torunia
W maju minęło siedem lat, odkąd otwarto pierwszy odcinek trasy średnicowej - od Grudziądzkiej do Szosy Chełmińskiej. W 2015 roku do użytku oddano kolejny fragment trasy - tym razem od Skłodowskiej-Curie do Grudziądzkiej. Bez średnicówki, niegdyś nazywanej drwiąco przez niektórych „pustostradą”, trudno sobie dziś wyobrazić system drogowy Torunia. Codziennie korzystają z niej tysiące torunian.
Niestety, w ciągu ostatnich lat na nowo powstałej drodze doszło do wypadków, w tym także śmiertelnych.
Polecamy
- Wystawa "Jesteśmy" Patricii Piccinini towarzyszy Festiwalowi EnergaCAMERIMAGE
- Żołnierskie zawody na toruńskim poligonie. Rywalizowali terytorialsi
- Nowe gwiazdy targowiska w Toruniu: grochówka na czele! Kuchnia polowa bywa oblężona
- IKEA otworzy swój punkt w Toruniu! Czy skończą się wyprawy do Bydgoszczy?
- W 2017 roku na skrzyżowaniu z ulicą Grudziądzką kierowca Renault potrącił 21-latkę. Kobieta zmarła na miejscu.
- Z kolei kilka miesięcy później, w lutym 2018 roku, na przejściu dla pieszych na wysokości cmentarza, zginęła 64-latka.
Kiedy powstanie sygnalizacja świetlna na średnicówce?
Bezpieczeństwo w tym miejscu i zminimalizowanie ryzyka kolejnych tragedii mogłaby poprawić sygnalizacja świetlna, która miała powstać przy skrzyżowaniu z ulicą Małachowskiego. To jedno z zadań realizowanych w ramach "Programu poprawy bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów", który w tym roku, według planów, miał kosztować miasto w sumie 700 tys. złotych. Do tej pory świateł na pasach jednak nie ma. Dlaczego?
- Zadanie mamy zapisane w tegorocznym budżecie. Niestety dwukrotnie ogłoszone postępowanie przetargowe nie wyłoniło wykonawcy. Oferty znacznie przewyższały kwoty zarezerwowane w budżecie – poinformowała nas Agnieszka Kobus-Pęńsko, rzeczniczka Miejskiego Zarządu Dróg.
Jest decyzja środowiskowa w sprawie budowy trasy średnicowej w Toruniu. Ale pieniędzy brak
A co z trzecim etapem budowy trasy średnicowej od Szosy Chełmińskiej aż do Szosy Okrężnej? I w tym przypadku przeszkodę stanowią pieniądze, a raczej ich brak.
Przypomnijmy, że przygotowanie dokumentacji do budowy ostatniego odcinka średnicówki ciągnie się już od trzech lat. Początkowo etap ten miał się zakończyć w 2018 roku.
Inwestycja budziła jednak sporo kontrowersji, poddano ją więc konsultacjom społecznym, które znacznie się wydłużyły. Jesienią 2020 roku rzeczniczka MZD poinformowała, że trwa projektowanie oraz pozyskiwanie decyzji środowiskowych. Pół roku później na pytanie, kiedy rusza budowa, otrzymaliśmy następującą odpowiedź: - Jesteśmy w trakcie uzyskiwania decyzji. Budowa rozpocznie się po uzyskaniu środków zewnętrznych – mówiła Agnieszka Kobus-Pęńsko z MZD.
Polecamy
W tym miesiącu ponownie zapytaliśmy, na jakim etapie jest inwestycja. Jak przekazuje Agnieszka Kobus-Pęńsko, udało się pozyskać decyzję środowiskową. Przeszkodę nadal stanowią finanse.
- Z uwagi na fakt, że jest to droga wojewódzka, staramy się pozyskać na realizację przedsięwzięcia środki zewnętrzne – mówi Agnieszka Kobus-Pęńsko.
Szacowany koszt budowy trzeciego odcinka trasy średnicowej wynosi ok. 64 mln złotych.
Przypomnijmy, że Toruń ma otrzymać blisko 35 mln zł z Programu Inwestycji Strategicznych w ramach programu Polskiego Ładu. Miasto planuje wykorzystać je na remont Bulwaru Filadelfijskiego oraz internatu Zespołu Szkół nr 10 przy placu św. Katarzyny.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?