Spółka PKS Poznań od wielu lat balansowała na krawędzi bankructwa. Z pomocą uratowania spółki przyszedł Związek Powiatowo-Gminny Wielkopolski Transport Regionalny, który został utworzony w lipcu tego roku. W środę Poznań bezpłatnie przekazał akcje PKS-u na rzecz spółki. W jego ramach związek przejął 76 autobusów oraz dwa dworce autobusowe: w Nowym Tomyślu oraz Śremie. Mieszkańcy w najbliższych miesiącach doczekają się rozwoju przewozów w autobusowych w 23 gminach w Aglomeracji Poznańskiej.
- Przed nami niezwykle ważne zadanie. Sam powiat poznański to blisko 80 miejscowości, które by podlegały wykluczeniu transportowemu (gdyby zabrakło PKS - dop. red)
- mówił Jan Grabkowski, starosta poznański.
I dodaje: - Związek obecnie pracuje nad powiększeniem liczby linii autobusowych. Zostanie wykonany przegląd, tego czym dysponujemy. To wszystko zależy od naszych specjalistów - co oni nam zaproponują, ile to będzie kosztowało, jakie zdolności będzie miał PKS.
W 2022 roku zwiększy się liczba połączeń
W przyszłym roku liczba linii autobusowych, które będą obsługiwane ma zwiększyć się z 60 do 110. Wszystko jest uzależnione od tego, czy wniosek o dofinansowanie o wartości 2,5 miliona złotych zostanie pozytywnie rozpatrzony.
Planem jest także stworzenie zintegrowanego węzła przesiadkowego w Śremie. Związek otrzymał od PKS-u Poznań dworzec autobusowy, który ma pełnić funkcję lokalnego centrum przesiadkowego.
- W przypadku Śremu dworzec zintegruje zarówno komunikację regionalną łączącą Śrem z Poznaniem, Gostyniem, Kościanem i Czempinem z komunikacją miejską i gminną
- powiedział Zbigniew Rusak, dyrektor związku Wielkopolskiego Transportu Regionalnego.
Jak zaznacza przewodniczący związku Piotr Hojan przed Wielkopolskim Transportem Regionalnym w najbliższych miesiącach ogrom pracy, który rozpoczyna się od momentu przejęcia spółki. Jednym z wyzwań jest próba zintegrowania biletu, który pozwoliłby na łatwe oraz tańsze podróżowanie.
– Mam nadzieję, że uda się doprowadzić do integracji biletu PKS, kolei oraz Poznańskiej Karty Aglomeracyjnej, po to, aby podróżni mogli podróżować na jednym bilecie
- powiedział Hojan.
Paweł Adam, burmistrz Buku, który jest także członkiem zarządu podkreślił, że gdyby nie PKS, wiele gmin zostałoby wykluczonych komunikacyjnie: - Gdyby nie autobus, wielu mieszkańców nie mogłoby dotrzeć do dużych miejscowości ani do dworców kolejowych.
Coraz więcej gmin dołącza do związku
Wielkopolski Transport Regionalny jest największym tego typu w kraju. Będzie obsługiwać ponad 1,3 milionów mieszkańców. Obecnie tworzą go miasto Poznań, 5 powiatów oraz 17 gmin. Jak zdradza starosta poznański, trwają rozmowy z kolejnymi pięcioma gminami, które w najbliższym czasie mają dołączyć do związku. Są jednak takie, które nie chciały współpracować.
– Gminy, które odmówiły wstąpienia do związku na pewno się jeszcze do nas zwrócą. Jeżeli ktoś odmawia paru złotych, siły oraz chęci, aby zorganizować w swojej gminie połączenie autobusowe, to według mnie nie powinien być samorządowcem
– dodaje Grabkowski.
Zobacz też:
Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?