Jak chronić wzrok, gdy spędzamy coraz więcej czasu przed komputerowym ekranem?

Materiał informacyjny Huawei
Pandemia spowodowała, że przed ekranem komputera spędzamy znacznie więcej czasu, co sprawia, że nie tylko coraz częściej skarżymy się na bóle pleców czy karku, ale również nasz wzrok ulega pogorszeniu. By zapobiec spotęgowaniu dolegliwości, warto wyrobić sobie kilka nawyków, które pozwolą dłużej zachować zdrowie i odpowiednio zadbać o wzrok. Wystarczy zaledwie kilka prostych ćwiczeń, aby sobie pomóc. Sprawdź!

Długotrwała praca na komputerze i jej konsekwencje

Praca zdalna i kolejne lockdowny wywołane pandemią sprawiły, że skupiliśmy się na ochronie przed koronawirusem, zaniedbując profilaktykę innych schorzeń. Jak wynika z badania Ipsos na zlecenie Huawei, dwie trzecie Polaków przyznaje, że spędza więcej czasu przed komputerem niż przed pandemią, a w niemal połowie przypadków czas spędzany przed ekranem wydłużył się o przynajmniej 3 godziny dziennie. Ponadto 7 na 10 badanych stwierdziło, że z tego powodu pogorszył im się wzrok.

Dobre nawyki w pracy przy komputerze – jak je wdrożyć?

Dlatego Huawei, we współpracy z Polskim Towarzystwem Optometrii i Optyki, w ramach kampanii edukacyjnej „Włącz ochronę oczu” opracowały katalog dobrych nawyków, które może zastosować każdy.

huawei

Jak dbać o wzrok?

43 proc. Polaków nie wykonuje żadnych czynności, mogących poprawić kondycję wzroku, mimo że dostrzegają oni zależność między dłuższym czasem korzystania z komputera a zdrowiem oczu. Jednak 27 proc. badanych przyznało, że w okresie pandemii skorzystało z pomocy okulisty, a ponad połowa zamierza z niej skorzystać.

Na początek warto zastosować się do zasad higieny wzroku, która minimalizuje niekomfortowe uczucie suchości oczu oraz innych dolegliwości, związanych z syndromem cyfrowego zmęczenia wzroku. Nie obędzie się jednak bez wizyty u specjalisty, przynajmniej raz w roku. W Polsce, od niemal 25 lat, oprócz okulistów w problemach związanych z widzeniem pomagają optometryści. Oprócz wad wzroku, zajmują się m.in. badaniami stanu akomodacji i konwergencji oczu.

Dlaczego łzy są takie ważne?

Łzy są niezbędne do zachowania zdrowia przedniej, czyli zewnętrznej powierzchni oka, są też warunkiem wyraźnego widzenia. Niewystarczająca ilość łez, ich słaba jakość czy ich nadmierne parowanie to podstawa do zdiagnozowania zespołu suchego oka.
Do powstania choroby suchego oka przyczyniają się takie czynniki jak:

  • utrata równowagi filmu łzowego, której towarzyszą objawy dyskomfortu oczu,
  • zaburzenia składu elektrolitowego łez,
  • zapalenie i uszkodzenie powierzchni oka,
  • zaburzenia odczuwania.

Co ważne, „Test suchego oka” można wykonać samemu. Należy zmierzyć czas, jaki jesteśmy w stanie wytrzymać, patrząc bez mrugania na wybrany obiekt. Jeśli będzie to mniej niż 20 sekund, powinniśmy odpowiednio zadbać o nawilżenie oczu i skonsultować się ze specjalistą.

Zmęczone oczy – jak dbać o prawidłowe nawilżenie oczu?

Niezwykle istotna jest właściwa dieta, która wzmocni działanie gruczołów powiek i tym samym poprawi jakość łez. Powinny się w niej znaleźć kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6. Warto też ograniczyć nadmierne spożycie węglowodanów, pić co najmniej 2 litry wody a także wybierać produkty zawierające witaminy.

Oprócz diety możemy stosować także ćwiczenia. Kluczowe jest, aby pamiętać o mruganiu. Intensywne mruganie z pełnym domknięciem oka pozwoli na rozprowadzenie wszystkich elementów łez po powierzchni oka, włącznie z tymi, które odpowiadają za nawilżenie i regenerację. Podczas pracy przy komputerze, tak jak wspominaliśmy wcześniej, warto raz na pół godziny pomrugać intensywnie przez 30 sekund.

Kolejne ćwiczenie można wykonać po zakończonym ciepłym prysznicu. Gdy powieki są lekko rozgrzane, należy zamknąć oczy i pomasować delikatnie palcem powierzchnię powieki w kierunku rzęs. Łagodne uciski w tym kierunku będą działały wspierająco na pracę gruczołów powiek.

Jaki wybrać laptop, aby nie męczyć oczu?

Jak wynika z badania - w czasie pandemii więcej czasu spędzamy przed komputerem, ale nie przekłada się to na naszą świadomość istnienia technologii ochrony wzroku w laptopach. 61 proc. ankietowanych nie wie, co to jest redukcja niebieskiego światła, sygnowana międzynarodowym certyfikatem w nowoczesnych laptopach. Jeszcze gorszy wynik dotyczy wiedzy o funkcji redukcji migotania ekranu, która również jest certyfikowana – nie wie o jej istnieniu 69 proc. badanych.Co ciekawe, na pytanie, czy obecność tych funkcji będzie miała znaczenie przy zakupie kolejnego laptopa, twierdząco odpowiedziało 64 proc. badanych.

Huawei wprowadził właśnie do sprzedaży w Polsce nowy laptop Huawei MateBook D 16, pierwszy model marki z 16-calowym ekranem i pierwszy z dwoma certyfikatami TÜV Rheinland, potwierdzającymi redukcję niebieskiego światła i redukcję migotania ekranu.

Więcej informacji o kampanii „Włącz ochronę oczu” na stronie internetowej: https://consumer.huawei.com/pl/offer/wlaczochroneoczu/

Materiał oryginalny: Jak chronić wzrok, gdy spędzamy coraz więcej czasu przed komputerowym ekranem? - Polska Times

Dodaj ogłoszenie