Restauracje zostaną (w końcu) otwarte. Kiedy? Na jakich zasadach będziemy mogli je odwiedzić? Rządowe wytyczne sanitarne dla gastronomii

Zbigniew Bartuś
Zbigniew Bartuś
Nieoficjalnie dowiadujemy się, że decyzja w sprawie harmonogramu otwierania gastronomii ma zapaść do końca przyszłego tygodnia, czyli po przeanalizowaniu przez rządowych ekspertów wpływu świąt wielkanocnych na rozwój pandemii - liczbę nowych zachorowań i zgonów, a przede wszystkim - obłożenie szpitali i respiratorów. Jeśli to ostatnie zacznie się dynamicznie zmniejszać, jeszcze w kwietniu możliwe jest otwarcie ogródków. Arta Niewarta / Polska Press
Po wielu prośbach i apelach liderów Izby Gospodarczej Gastronomii Polskiej resort rozwoju, pracy i technologii udostępnił oficjalne „Wytyczne dla funkcjonowania gastronomii w trakcie epidemii SARS-CoV-2 w Polsce” wypracowane przez urzędników wspólnie z Głównym Inspektoratem Sanitarnym. Wytyczne te mają obowiązywać we wszystkich lokalach po zniesieniu obecnego lockdownu, czyli po zezwoleniu przez rząd do ponownego otwarcia barów i restauracji dla klientów. Nieoficjalnie wiadomo, że rząd – wzorem Wielkiej Brytanii – chce najpierw odblokować zewnętrzne ogródki. Kiedy?

Ogródki otwarte jeszcze w kwietniu? Najpierw zobaczymy, ilu Polaków zaraziło się w święta

Nieoficjalnie dowiadujemy się, że decyzja w sprawie harmonogramu otwierania gastronomii ma zapaść do końca przyszłego tygodnia, czyli po przeanalizowaniu przez rządowych ekspertów wpływu świąt wielkanocnych na rozwój pandemii - liczbę nowych zachorowań i zgonów, a przede wszystkim - obłożenie szpitali i respiratorów. Jeśli to ostatnie zacznie się dynamicznie zmniejszać, jeszcze w kwietniu możliwe jest otwarcie ogródków.

Szef resortu rozwoju, wicepremier Jarosław Gowin, namawia kolegów z rządu do jak najszybszego odblokowania całej gastronomii, a także innych poszkodowanych przez lockdown branż (turystyka, hotele, eventy, fitness…), ale na początku wyłącznie dla ozdrowieńców i podwójnie zaszczepionych, legitymujących się odpowiednim (wiarygodnym) certyfikatem zdrowotnym.

Prace nad niezawodnym i niepodatnym na nadużycia systemem wystawiania i weryfikacji certyfikatów (paszportów) zdrowotnych już trwają. Posiadacze certyfikatów zyskaliby wstęp do restauracji, hoteli, muzeów, kin, teatrów, fryzjerów, sal gimnastycznych itd. Cały czas będą ich jednak obowiązywać ścisłe procedury bezpieczeństwa, z noszeniem maseczek i zachowywaniem stosownych odległości włącznie. Spis wytycznych dla takich procedur w lokalach gastronomicznych wypracowali wspólnie urzędnicy resortu rozwoju i sanepidu.

Wytyczne dla barów i restauracji

Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii wyjaśnia w preambule do wytycznych, jaki jest ich główny cel:

  • Dodatkowe zwiększenie bezpieczeństwa dla pracowników i klientów restauracji, kawiarni, strefa gastronomiczna (food court) i innych lokali, gdzie świadczone są usługi gastronomiczne.
  • Minimalizacja ryzyka zakażenia klientów oraz innych osób z zewnątrz, w tym dostawców.
  • Ograniczenie liczby kontaktów na terenie restauracji w danym przedziale czasowym, w ramach zabezpieczenia przed możliwym zakażeniem.
  • Kompleksowe działanie dostosowane do etapu zaawansowania stanu epidemicznego

Wytyczne zostały podzielone na cztery części:

  1. Zapewnienie bezpieczeństwa pracowników.
  2. Zapewnienie bezpieczeństwa klientów.
  3. Procedury zapobiegawcze: podejrzenie zakażenia koronawirusem pracownika.
  4. Procedury postępowania w przypadku podejrzenia u klienta zakażenia koronawirusem.

W części „Zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom” znalazły się następujące wytyczne:

  1. Pracodawca jest obowiązany zapewnić osobom zatrudnionym, niezależnie od podstawy zatrudnienia, rękawiczki jednorazowe lub środki do dezynfekcji rąk.
  2. W przypadku kelnerów i pozostałej obsługi (np. kasjerzy) zaleca się noszenie maseczek oraz rękawiczek, lub każdorazowo dezynfekować ręce po wykonanej usłudze.
  3. Rekomenduje się:
  • zapewnienie odległości między stanowiskami pracy wynoszącej co najmniej 1,5m chyba, że jest to niemożliwe ze względu na charakter działalności. Wtedy jednak zakład musi zapewnić środki ochrony osobistej,
  • ustalenie zadań i procesów, które zwykle wymagają ścisłej interakcji i określenie sposobów ich modyfikacji, aby zwiększyć fizyczne odległości między pracownikami, tam gdzie jest to praktyczne i bezpieczne. Wskazane jest takie ustawienie stanowisk, aby pracownicy byli od siebie jak najbardziej oddaleni, i w miarę możliwości nie pracowali blisko naprzeciwko siebie,
  • ustalenie stałych, jak najmniej licznych zmian pracowników, jeśli jest to możliwe w związku ze standardami czasu pracy,
  • ograniczenie interakcji personelu pracującego na różnych zmianach i zapewnienie czyszczenia i mycia pomieszczeń pomiędzy zmianami,
  • gdzie to możliwe, wykorzystywanie do komunikacji metod na odległość, takich jak telefon komórkowy lub radio,
  • zmniejszenie liczby pracowników korzystających ze wspólnych obszarów w danym czasie (np. przez rozłożenie przerw na posiłki i czasów rozpoczęcia pracy),
  • restrykcyjne przestrzeganie zasad higieny, dobrych praktyk higienicznych,
  • utrzymywanie wysokiego stopnia higieny osobistej, w tym dbanie o odpowiednią, czystą i – w razie potrzeby – ochronną odzież,
  • stałe stosowane dobrych praktyk higienicznych (regularne mycie rąk, powstrzymywanie się od niehigienicznych zachowań, na przykład kichania czy kaszlenia, przy produkcji lub styczności z żywnością, szczególna dbałość o czystość toalet itp.).

4. Należy zadbać o przypomnienie pracownikom zasad higieny osobistej, mycia i dezynfekcji rąk, o obowiązku informowania o złym stanie zdrowia. Dotyczy to nie tylko pracowników mających bezpośredni kontakt z zakładem i żywnością, ale również biurowych, kierowców, dostawców, serwisantów etc.

W części „Zapewnienie bezpieczeństwa klientów ” znalazły się następujące wytyczne:

1. Należy zwrócić szczególną uwagę na:

  • Dyscyplinę utrzymania 1,5-metrowej odległości pomiędzy osobami stojącymi w kolejce, poprzez zastosowanie widocznych wskazówek (np. naklejki na podłodze lub stojące znaki).
  • Obowiązkową dezynfekcję rąk przez klientów przy wejściu na teren lokalu.
  • Udostępnienie dozowników z płynem do dezynfekcji rąk dla gości w obszarze sali jadalnej (przy punktach składania zamówień/kasowych) oraz przy wyjściu z toalet.
  • Wyłączenie z użycia suszarek nadmuchowych, stosowanie w łazienkach papieru do wycierania rąk.
  • Wyznaczenie na podłodze stref zapewniających zachowanie odpowiednich odległości między gośćmi (zachowanie odległości nie dotyczy rodzin lub osób pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym), uwzględniając ogródki zewnętrzne.
  • Odległość między blatami stolików (od ich brzegów) powinna wynosić min. 1,5 m, zaś 1 m w przypadku oddzielenia stolików przegrodami o wysokości minimum 1 m (ponad blat stolika).
  • Zasadę, że przy j

Przygotuj swój turystyczny biznes na sezon

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie