Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wielkopolski Transport Regionalny uratuje PKS Poznań. Lepsza komunikacja i szybsze połączenia w rejonie Poznania

Bartosz Kijeski
Bartosz Kijeski
Na spotkaniu członków Wielkopolskiego Transportu Regionalnego zostały wyznaczone cele, a także został wybrany zarząd.
Na spotkaniu członków Wielkopolskiego Transportu Regionalnego zostały wyznaczone cele, a także został wybrany zarząd. Biuro Prasowe Starostwa Poznańskiego
Budowa nowej siatki połączeń zintegrowanej z siecią Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, stałe zwiększenie udziału miejscowości w dostępnie do publicznego transportu zbiorowego oraz integracja taryfy przewozowej PKS Poznań SA z PKM i ZTM Poznań to główne zadania władz związku powiatowo-gminnego Wielkopolski Transport Regionalny.

Lepsze i szybsze połączenia

26 lipca odbyło się pierwsze walne zebranie Wielkopolskiego Transportu Regionalnego - związku powiatowo-gminnego, który w najbliższym czasie będzie organizować transport publiczny w 23 gminach w województwie wielkopolskim. Zostały na nim wyznaczone cele funkcjonowania oraz organizacji prac związku na lata 2022-2032.

- Cieszę się, że udało nam się stworzyć związek, który będzie dbał o komunikację w naszym regionie - mówi Jan Grabkowski, starosta poznański, który został przewodniczącym związku. - Każdemu z włodarzy leży na sercu komfort mieszkańców i wszyscy prowadzimy lokalne działania transportowe, ale w grupie możemy osiągnąć więcej - dodaje.

Potrafiliśmy znaleźć porozumienie i to jest dla nas ogromny sukces. Chcemy ponad podziałami - wielu z nas ma różne poglądy polityczne - zająć się potrzebami naszych mieszkańców i zadaniami, które poprawią jakość ich życia i zrealizują potrzeby transportu komunikacyjnego

– komentuje Tadeusz Czajka, wójt Tarnowa Podgórnego, wiceprzewodniczący zarządu.

Głównym założeniem jest budowa siatki połączeń, która umożliwi lepszą komunikację i łatwiejsze przemieszczanie się na terenie administrowanym przez wszystkich uczestników związku. Dzięki temu mieszkańcy, dotychczas często wykluczeni komunikacyjnie z powodu braku samochodu i ubogiej oferty przewoźników zbiorowych, będą mieć możliwość swobodnego dotarcia do pracy, szkół, szpitali i przychodni oraz sklepów.

Wielkopolski Transport Regionalny ma być uzupełnieniem m. in. dla Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, która nie jest dostępna dla wszystkich. Związek chce docierać do jak największej ilości mieszkańców. Obszar, który będzie podlegał działaniom związku, zamieszkuje łącznie ponad milion mieszkańców. Według danych linie regionalnego transportu drogowego docierają do 203 miast i wsi, które stanowią 37 proc. miejscowości położonych na terenie związku.

To jest nie do przyjęcia, aby w XXI wieku ludzie, którzy nie mają własnego samochodu i nie mają dostępu do kolei, nie mogą dostać się do swobodnie do szkoły, szpitala czy urzędu

- stwierdza starosta poznański.

Jakie regiony będzie obsługiwać związek?

Mieszkańcy Poznania, 5 powiatów oraz 17 gmin w najbliższym czasie będą mogli korzystać z przejazdów oferowanych przez Wielkopolski Transport Regionalny. W jego skład wchodzą: miasto Poznań, powiaty: poznański, grodziski, kościański, nowotomyski, obornicki oraz gminy: Buk, Czempiń, Dopiewo, Duszniki, Grodzisk Wielkopolski, Kórnik, Kuślin, Miedzichowo, Międzychód, Mosina, Oborniki, Rogoźno, Stęszew, Suchy Las, Śmigiel, Śrem, Tarnowo Podgórne.

Do tej pory w części gmin dominującą rolę ogrywała komunikacja gminna oraz własne spółki komunalne. Po przystąpieniu do związku będzie możliwe stworzenie siatki szybkich połączeń, łączących gminy z Poznaniem i innymi sąsiednimi miastami powiatowymi.

Wybór członków zarządu

Przewodniczącym związku został wybrany Jan Grabkowski, starosta poznański. Z kolei Bartosz Guss, wiceprezydent Poznania i Tadeusz Czajka, wójt Tarnowa Podgórnego zostali wiceprzewodniczącymi. Zarząd reprezentują: przewodniczący – Piotr Hojan, burmistrz Miasta i Gminy Grodzisk Wlkp., wiceprzewodniczący – Adam Lewandowski, burmistrz Śremu, Tomasz Łubiński, wicestarosta poznański. Członkami Zarządu zostali Paweł Adam, burmistrz Buku i Andrzej Wilkoński, starosta nowotomyski.

Przejęcie akcji od PKS Poznań

W dniu przekazania spółek akcji PKS Poznań S.A. rozpocznie się proces rewitalizacji transportu. Koszt operacji przekazania akcji wyniesie symboliczną “złotówkę”. Jak zapewnia starosta poznański będą starania o dofinansowanie środków z Unii Europejskiej, a także z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska.

- To jest bardzo budujące i niesamowite, że 22 podmioty oraz Miasto Poznań zgodnie chcą tworzyć nową siatkę połączeń autobusowych. Mam nadzieję, że 7 września dojdzie do oficjalnego przekazania związkowi spółek akcji PKS - dodaje Bartosz Guss, wiceprezydent Poznania.

Przyszedł czas na nowe otwarcie - mówi Piotr Hojan, burmistrz Miasta i Gminy Grodzisk Wielkopolski oraz przewodniczący zarządu związku. - Cieszę się, że udało, że udało się zebrać tylu partnerów przy stole i mam nadzieję, że tych partnerów będzie przybywać.

I dodaje: - Czeka nas trudny czas, pełen pracy. Przede wszystkim musimy opracować plan zrównoważonego transportu, zmodernizować tabor, a także stworzyć jednolitą taryfę biletową dla podróżujących.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na grodzisk.naszemiasto.pl Nasze Miasto