Nowoczesne rozwiązania techniczne, które zostaną zastosowane na trasie do Wolsztynie nie ujmą nic z zabytkowego charakteru tego szlaku kolejowego Nowoczesne rozwiązania techniczne, które zostaną zastosowane na trasie do Wolsztynie nie ujmą nic z zabytkowego charakteru tego szlaku kolejowego

Nowoczesne rozwiązania techniczne, które zostaną zastosowane na trasie do Wolsztynie nie ujmą nic z zabytkowego charakteru tego szlaku kolejowego (© Andrzej Szozda/Polskapresse)

Masz zdjęcie do tego tematu?

Wyślij

Rewitalizacja trasy kolejowej w stronę Wolsztyna to kolejna inwestycja PKP, która może zostać dofinansowana z WRPO 2014 +. Po zakończeniu planowanych prac będzie wygodniej i bezpieczniej, ale z zachowaniem historycznych walorów tej linii kolejowej.

  •  

    Skomentuj

108,2 miliona złotych ze środków WRPO 2014+ to pieniądze przeznaczone na „Modernizację regionalnego układu kolejowego oraz poprawę stanu infrastruktury dworcowej”. W ogłoszeniu o konkursie został wskazany jeden możliwy wnioskodawca - PKP Polskie Linie Kolejowe Centrum Realizacji Inwestycji. Jednak, jak wyjaśnia Maciej Idziak z Departamentu Wdrażania Programu Regionalnego UMWW, postępowanie konkursowe nie jest jedynie czystą formalnością.

- Fakt, że w ogłoszeniu został wskazany tylko jeden potencjalny beneficjent wynika stąd, że projekt został wpisany przez Zarząd Województwa na listę projektów kluczowych i na jego realizację zostały zarezerwowane pieniądze - mówi Maciej Idziak. - Poza tym postępowanie konkursowe nie różni się od innych. PKP musi złożyć wniosek, który jak w przypadku wszystkich innych konkursów zostanie poddany ocenie formalnej i merytorycznej. Aby projekt mógł zostać dofinansowany wniosek musi w ocenie uzyskać minimum 60 proc. maksymalnej liczby punktów, przewidzianych w regulaminie konkursu.

Szybciej do Wolsztyna


108,2 mln zł będzie stanowiło 85 proc. kosztów kwalifikowanych projektu, który obejmie 15 -kilometrowy odcinek trasy Poznań - Wolsztyn (od Wolsztyna do Drzymałowa), a także prace na stacjach w Wolsztynie, Rako-niewicach, Grodzisku oraz 21 przejazdach kolejowych.

- Na odcinku od Wolsztyna do Drzymałowa zostaną ułożone nowe tory - informuje Radosław Śledziński z biura prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe Centrum Realizacji Inwestycji. - Zastosowana bezstykowa technologia nie tylko pozwoli na zwiększenie prędkości poruszających się na trasie pociągów do 120 km/h i poprawi bezpieczeństwo, ale też zmniejszy emisję hałasu, co ma ogromne znaczenie dla mieszkańców miejscowości położonych wzdłuż trasy. Poprawie bezpieczeństwa posłuży także wymiana rozjazdów w Wolsztynie i Rakoniewicach, zastosowanie tam nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem oraz modernizacja 21 przejazdów kolejowych na trasie. Część z nich zyska dodatkowe zabezpieczenie, rogatki i sygnalizację, kamery monitoringu. Być może najbardziej spektakularną - z punktu widzenia podróżnych - zmianą będzie modernizacja peronów w Grodzisku i Wolsztynie. Będą wyższe, dzięki temu wsiadanie i wysiadanie z pociągów stanie się wygodniejsze. W planach jest także montaż zadaszenia, ławek i oświetlenia. Czytelne oznakowanie i nowe gabloty z rozkładem jazdy ułatwią orientację w podróży. Remont przejdą przejścia podziemne. Pochylnie uczynią perony dostępnymi dla osób z niepełnosprawnościami.

Trasa do Wolsztyna, gdzie mieści się zabytkowa parowozownia, będzie spełniała współczesne standardy, gdy chodzi o prędkość i bezpieczeństwo, ale też zachowa swój historyczny charakter. Na szlaku pozostaną zabytkowe semafory kształtowe, nadal będą jeździły parowozy.

Wszystkie prace zakończą się w 2023 roku. Ich realizacja będzie wiązała się z koniecznością okresowego wyłączenia z ruchu przebudowywanego odcinka. W tym czasie podróżni skorzystają z zastępczej komunikacji autobusowej. - Planowana inwestycja będzie uzupełnieniem wcześniej wykonanych prac - podkreśla Radosław Śledziński. - W efekcie oferta komunikacyjna w Wielkopolsce będzie atrakcyjniejsza, a podróże będą odbywały się sprawniej.

Trasa do Piły nie do poznania


Prace na trasie Poznań - Piła to inwestycja kolejowa realizowana także dzięki wsparciu z WRPO 2014+ i jednocześnie największe z dotowanych przedsięwzięć. Jego realizacja była możliwa dzięki wpisaniu go przez Zarząd Województwa na listę projektów kluczowych. Dofinansowanie wartego 615 mln zł projektu wyniosło prawie 425 mln zł.
Obecnie na całej, liczącej 134 km, trasie pociągi jeżdżą po bezstykowych torach. Budowa nowych rozjazdów, wykorzystanie nowoczesnych systemów sterowania ruchem kolejowym, a także modernizacja 63 przejazdów kolejowych znacząco poprawiły bezpieczeństwo.

Na trasie Poznań - Piła podróżuje się wygodniej także na skutek modernizacji 34 peronów w 22 miejscowościach, m.in. w Pile, Rogoźnie, Budzyniu. Ale najważniejsze, że podróż trwa krócej. Zgodnie z rozkładem jazdy, który wejdzie w życie w grudniu dotarcie z Poznania do Piły zajmie o 40 minut mniej niż przed modernizacją.

Pociągiem z nowych przystanków
Już od niemal roku mieszkańcy Wielkopolski korzystają z nowych przystanków kolejowych: Poznań Podolany, Złotniki Grzybowe, Złotkowo oraz Bogdanowo. Ich uruchomienie to część przebudowy linii kolejowej Poznań - Piła. Dzięki ich powstaniu pociąg stał się wygodną alternatywą dla transportu kołowego na terenie aglomeracji poznańskiej, a także w granicach samego miasta. Z Podolan na dworzec Poznań Główny można dostać się w ciągu 10 minut. Podróż ze Złotnik do centrum Poznania zajmuje jedynie kwadrans.

obrazek
 
www.wrpo.wielkopolskie.pl
 


                 

  •  Komentarze

Zmieniamy Wielkopolskę

Komentarze (0)

Wydarzenia dnia

Lokalne oferty

reklama

Polecamy

Popularne

Podobne materiały

Hallo

Kto przyjeżdża codziennie do pracy do Poznania? Oto 15 najpopularniejszych kierunków Kto przyjeżdża codziennie do pracy do Poznania? Oto 15 najpopularniejszych kierunków

Kto przyjeżdża codziennie do pracy do Poznania? Oto 15 najpopularniejszych kierunków