Twórcza edukacja – czy jest możliwa w polskiej szkole?

Materiał informacyjny Edukacyjnej Fundacji im. Romana Czerneckiego
Twórczość jest siłą napędową, która popycha człowieka do zdobywania kolejnych osiągnięć w różnych dziedzinach życia. Bez rozwiniętej kreatywności człowiek byłby jak robot zaprogramowany do wykonywania konkretnych czynności. Psychologowie i pedagodzy podkreślają, że twórczość pozwala osiągać ogromne sukcesy zarówno w wieku szkolnym, jak i w dorosłości. Dlaczego więc polska szkoła jest w kryzysie i daleko jej do twórczej? Czy da się zmienić ten obraz?

Jaka jest polska szkoła?

Poziom niezadowolenia ze stanu polskiej edukacji, wzrasta nie tylko wśród nauczycieli, ale także w grupie rodziców oraz uczniów. Polska szkoła jest przestarzała. Nauczyciel bardzo często odgrywa w niej rolę autorytarnego przywódcy, który wykorzystuje metody podające i pseudoaktywne. Uczniowie są natomiast biernymi i często znudzonymi słuchaczami. Szkoła tradycyjna często postrzegana jest jako tłumiąca aktywność, kreatywne myślenia i indywidualizm uczniów. Nauczyciele dążą przede wszystkim do zrealizowania podstawy programowej. Chcą omówić jak najwięcej materiału, by przygotować uczniów do egzaminów. Edukacja wygląda przez to jak tresura, której efektem jest wynik na świadectwie maturalnym. Warto w tym miejscu podkreślić, że nie jest to wina samych nauczycieli, a wadliwie działającego systemu.

Jaka powinna być dobra szkoła?

Szkoła potrzebuje zmian wychodzących naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom uczniów, nauczycieli i rodziców i odpowiadających na wyzwania XXI wieku. Należy zrozumieć, że każdy uczeń jest jednostką indywidualną. Nie można więc przekazywać wszystkim wiedzy w taki sam sposób, kształtować u nich tych samych umiejętności, bez względu na ich indywidualne cechy, zainteresowania i oczekiwania.

Szkoła twórcza to taka, w której uczeń jest aktywny, samodzielny i kreatywny. Zadania, jakie dostaje do wykonania, mają służyć jego ogólnemu rozwojowi, także charakteru i osobowości. Nauczyciel w szkole twórczej jest partnerem, a nie surowym dowódcą. Szkoła jako organizacja jest z kolei ukierunkowana nie tylko na wyniki egzaminów czy podążanie za podstawą programową, a na wspieranie uczniów i pomoc w poznawaniu siebie oraz rozwijaniu zainteresowań.

Edukacyjna Fundacja im. Romana Czerneckiego a szkoła twórcza

Edukacyjna Fundacja im. Romana Czerneckiego, poprzez inicjowanie licznych programów, takich jak Program Stypendialny Horyzonty (dla ambitnych uczniów z małych miejscowości), Nagroda im. prof. Romana Czerneckiego (dla naukowców, praktyków i dziennikarzy za publikacje o edukacji) czy Edukacja Inspiracja (dla autorów projektów edukacyjnych z małych miejscowości), pragnie wychodzić poza schematy, sygnalizować, że szkoła w obecnej formie nie jest przyjazna ani uczniom, ani nauczycielom. Fundacja im. Romana Czernieckiego pragnie budować silną społeczność ludzi wolnych i twórczych. Wiele programów realizowanych przez Fundację skupia się na odkrywaniu potencjału uczniów, rozwijaniu zainteresowań młodzieży oraz kompetencji społecznych i obywatelskich.

Edukacyjna Fundacja im. Romana Czerneckiego wskazuje drogę, którą powinna iść polska szkoła. Drogę otwartą na uczniów i pomysły nauczycieli. Szkoła powinna być twórczą platformą, na której i młodzież, i dorośli mogą się realizować i być dla siebie parterami.

Chcesz dowiedzieć się więcej o działalności Edukacyjnej Fundacji im. Romana Czerneckiego? Wejdź na efc.edu.pl/.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na grodzisk.naszemiasto.pl Nasze Miasto