Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ile będzie kosztowało utrzymanie pałacu w Rakoniewicach?

Magdalena Łukaszewska
Ile będzie kosztowało utrzymanie pałacu w Rakoniewicach?
Ile będzie kosztowało utrzymanie pałacu w Rakoniewicach? Magdalena Łukaszewska
Władze gminy od kilku tygodni pracują w nowej siedzibie. Czy utrzymanie pałacu nie obciąży za bardzo budżetu gminy?

Wybudowany w stylu neorenesansowym pałac, zwany również pałacem Czarneckich został wzniesiony około roku 1840 przez Florentynę i Marcelego hr. Czarneckiego. W 2011 roku obiekt stał się własnością gminy, co kosztowało władze niemal 2 miliony złotych. Przez kilkanaście miesięcy rozważano różne możliwości zagospodarowania budynku. Sprawa nie była łatwa, ponieważ zgodnie ze wstępnymi kosztorysami modernizacja miała wynieść nawet kilka milionów złotych. Od razu było wiadomo, że gminy nie stać będzie na tak duży wydatek. Z drugiej strony jednak władze nie chciały, aby na marne poszły starania o uratowanie pałacu z powodu braku środków na ten cel.

Ostatecznie w 2016 roku pojawiła się szansa na pozyskanie dofinansowania w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego dotyczącego termomodernizacji budynków użyteczności publicznej. Rakoniewicki urząd postanowił złożyć wniosek i okazało się, że projekt został rozpatrzony pozytywnie.

Dzięki temu pozyskano ponad 2 miliony złotych dotacji. Rakoniewicki ratusz ogłosił przetarg i pod koniec 2016 roku podpisał umowę z wykonawcą inwestycji, którym została firma Architektoniczno - Budowlana Restauracji Zabytków „ARCHITEKTON” z Głogowa. Przedsiębiorstwo zaoferowało przeprowadzenie zadania za łączną kwotę nieco ponad 5,8 miliona złotych. Prace ruszyły i trwały niemal dwanaście miesięcy. Na początku 2018 roku rozpoczęła się wielka przeprowadzka urzędników do nowej siedziby.

Oficjalne otwarcie ratusza w pałacu odbyło się w kwietniu. Kilka dni temu burmistrz Rakoniewic oraz pracownicy miejscowego ratusza w materiale opublikowanym w TVP 3 Poznań opowiedzieli o nowym urzędzie. Jedną z poruszonych kwestii było utrzymanie tego budynku. O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy Gerarda Tomiaka: - Umówiliśmy się, że o kosztach utrzymania będziemy mogli mówić dopiero po roku spędzonym w naszym nowym ratuszu- wyjaśnia burmistrz i dodaje: - Niemniej jednak warto w tym miejscu dodać, że podczas modernizacji pałacu zastosowane zostały najlepsze dostępne rozwiązania, które mają przyczynić się do zapewnienia możliwe najniższych kosztów utrzymania budynku.

Warto zaznaczyć, że w rakoniewickim pałacu podczas remontu zamontowano m.in. trzyszybowe okna, panele fotowoltaiczne na dachu, automatycznie regulowane oświetlenie, które samo ustawia natężenie oraz włącza się i wyłącza, kiedy jest taka potrzeba.

- Ponadto cały pałac jest ocieplony z zewnątrz, a izolują go dodatkowo grube mury. Dzięki temu pierwsze rachunki za gaz, jakie otrzymywaliśmy były na naprawdę dostępnym poziomie. Dodam, że pałac ma około 1000 m2, poprzednia siedziba urzędu miała ich z kolei nieco ponad 600m2. Szacujemy jednak, że koszty utrzymania pałacu będą bardzo podobne jak było to w przypadku dawnej siedziby. W budżecie na ten cel mamy zabezpieczoną taką samą kwotę, jaką przeznaczaliśmy na utrzymanie siedziby w poprzednich latach. Myślę jednak, że do tematu będziemy mogli wrócić w przyszłym roku, w maju. Wtedy będziemy mieć roczne, kompleksowe podsumowanie na ten temat- zapowiedział.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na grodzisk.naszemiasto.pl Nasze Miasto